از سیدحسن نصرالله تا مسعود دهنمکی

دوشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۰۸:۵۸ ب.ظ

بالاخره تمام شد! کتابی پرهیجان، گاهی احساسی، گاهی صرفا نقل خاطرات با طنز کافی. جملات کوتاه و بندهای پرفعل و توصیفات موجز ولی دقیقِ این کتاب ،چشم را، روان و جاری روی واژه‌ها ساری می‌کند و بی‌مکث و پرهیجان تصاویر را بی‌آن‌ که از هم بگسلند روایت می‌کند. به‌شخصه تا کنون کتاب خاطراتی نخوانده بودم که این‌گونه، بدون اطاله کلام و این قدر با جزئیات، روایتی را به این وجدآوری از روزهای منتهی به انقلاب نگاشته باشد. روزهای منتهی به پیروزی انقلاب، فتح خرمشهر، عملیات رمضان، ماجرای کاظم رستگار و تیپ سیدالشهدا، والفجر هشت، کربلای یک، کربلای پنج، کربلای هشت و دیگر روزهای مهم و پرالتهاب و تاریخی جنگ همه نقاط حساس کتابند. هرچند، به خاطر تعهد نویسنده به نگاشتن صرفاً آن‌چه خود دیده، نه هرآنچه در روزهای منتهی به انقلاب رخ داد را خواهید دید و نه هرآن‌چه در جنگ بود را خواهید خواند؛ اما روایت به اندازۀ کافی صادقانه، شیرین و گاهی نمکین هست که از خواندن آن - درصورت کفاف حوصله- لذت ببرید!
اما صرفا این روایت روان و جاری کتاب نبود که مرا تا انتهای کتاب پای خود نشاند. نویسنده بی‌رودربایستی، احساسات خود نسبت به شخصیت‌های روایت را بیان می‌کند! از مقدس‌مآب‌های جبهه‌ندیدۀ زیرتابوتی، تا نوربالازن‌های قبل از شهادت خشک‌مذهب‌های انجمن‌حجتیه‌ای، مقدس‌مآب‌های جبهه‌ندیدۀ زیرتابوتی، تازه‌فرمانده‌های غد بسیجی‌نشناس، افرادی که نویسنده بی‌هیچ دلیل با آن‌ها حال نمی‌کند، آخوندهای جهادگریزِ تلویزیونی، مدعی‌های پشت‌خطِ بزدل در خط (که گاه خود راوی نیز از همان‌هاست!) و در مقابل بچه‌های صاف و ساده و مخلص و بی‌ریای بسیجی، فرماندهان متواضع و فروتن و کاریزماتیکی که دل از رزمندگان ربوده‌اند، آخوندی که بی‌عبا و متعلقات در جبهه وانت می‌راند، رزمنده‌های باحالی که نویسنده نمی‌داند چرا دوستشان دارد، مهتابی‌هایی که قبل از شهادت نوربالا می‌زنند و... همه و همه با ذکر نام! کتاب سرشار است از نگاه احساسی و انسانی راوی و دوستانش به دیگر انسان‌ها و وقایع؛ و همین‌طور، مشحون است از معنویت و عرفان و خداجویی و مملو است از روایت متظاهران جانمازشوران.
علاوه بر روایت روان و احساسات در بیان، انبوه حضور سلبریتی‌ها در کتاب نیز از جذابیت‌های آن است! از سیدحسن نصرالله (که در لبنان او را می‌بیند و او را خامنه‌ای لبنان می‌خوانند!) تا سعید طوقانی -شخصیت روی جلد مجلات ورزشی دهه شصت!- و مسعود دهنمکی اخمو در جبهه!
اگر حوصله‌تان می‌کشد، بد نیست، بلکم خوب است!
پایان: ۱۲ آذر ۱۳۹۷

گفت‌وگو

گفت‌وگو را بیاغاز
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سین جیم
Haj Sajjad